20111202

Efforts..!

Assalamualaikum,

here we meet again. the same night. the same day. i would like to write about this just as i wanted.

hmm, dekat bilik aku. aku ade tulis sesuatu dekat satu kertas A4..
ia tertulis begini--->

A DOCTOR! PLEASE PUT YOUR EFFORT TO ACHIEVE THAT!
(YOU'LL BE THE FIRST DOCTOR IN THIS FAMILY)
(AMIIN, INSYAALLAH)

well, it lighted up my spirit. but not for long. i also wrote a letter to myself. haha.it is something awkward for me to do but worth it, maybe.

ok, cakap pasal effort. aku pernah berfikir. contohnya la,. setiap manusia mesti ada impian masing-masing kan. semua ada mimpi yang ingin dicapai. tak kira lah setinggi atau serendah mana mimpi itu, sebesar atau setiny sekecil mana mimpi itu, atau selogik atau tak logik mane mimpi itu.. ia tetap mimpi atau lebih sedap disebut impian. but, like the picture i posted before..The only way to make dreams come true is to wake up! dreams will never come true if we stay asleep. it will just be a dream forever. am i not right..?

jadi, aku terfikir..katakan lah, aku contohnya..sedang menonton tv dan tiba-tiba aku rasa nak tukar chanel. tapi, remote tv ade dalam 75cm(anggaran) dari aku. lagi 2-3 cm je lagi untuk aku capai remote tu dengan menghulurkan tangan aku.
di sini, anggaplah mimpi aku : untuk capai remote tv.
halangan yang harus aku tempuhi : jarak remote yang lg 2-3cm nak capai.
effort(usaha) yang aku letak : not yet discovered.

benda ni, cumelah benda yang kecik je kan. tapi seandainya aku malas atau rasa seperti tak apa lah, biar je lah chanel ni. dapat ke untuk aku capai remote tv tu. mimpi ade, tapi usaha dan keazaman tak cukup kuat untuk tempuh halangan yang pasti kita boleh tempuhi jika kita cuba. usaha sangat penting untuk kita capai sesuatu. mungkin contoh yang aku bagi ni terlalu..erm, terlalu ape yek. apa-apa yang korang fikirlah. tapi ia tetap tentang usaha kita dalam sesuatu perkara. bagaimana kita meletakkan usaha kita dan sebanyak mana usaha yang kita letakkan.tak guna ada mimpi, impian tapi tak letakkan effort yang secukupnya.

ini sangatlah sesuai untuk aku fikirkan. sebab aku sedar. aku rasa aku ni seorang yang kurang letakkan usaha untuk sesuatu perkara. tapi, untuk sesuatu yang betul-betul aku nak, aku mesti dapatkan. jadi, adakah selama ini, untuk semua perkara yang kau(myself) tak letakkan sepenuh usaha, bermaksud kau tak nak. hmm, somebody please wake me up. a person who always realises something at the really last minutes.

whatever it is, like what my bestfriend said. dont ever regret what have happened but look forward for what is going to happen and try your best to make the journey of your achievement as the best memory in your life..(sighed)..haahh, i feel so satisfied writing this tonight.or maybe already morning..^-^




..last words, don't ever forget your effort in every single thing you do..



0 comments: