20111001

Kuci..


"Kuci,
aku minta maaf sebab tak dapat nak sembuhkan kau. aku sangat sedih sebab kau tak dapat disembuhkan. aku minta maaf kerana lambat bertindak walaupun aku ingat sebenarnya mak aku nak bawa kau pergi klinik awal lagi. aku minta maaf sebab tak ingatkan mak aku selalu untuk bawak kau ke klinik. aku minta maaf Kuci.. sayap kau yang patah tak dapat ku kembalikan. malah, kau menjadi cacat dengan tulang baru yang tumbuh tapi dengan keadaan yang salah. aku minta maaf."

Kuci tu merupakan burung yang tak dapat dikenal pasti spesiesnya. even, doktor pun tak pasti tu burung apa. apa2 pun, burung tu burung yang dijumpai oleh adik aku, Haikal di sekolah Jumaat lepas dalam keadaan yang tidak boleh terbang kerana sayapnya yang patah. aku sangat sedih sebab tak dapat selamatkan sayap Kuci tu. kami bawa Kuci ke klinik lambat sangat.it was too late. and now, nothing can be changed. 

setiap hari aku balik sekolah, aku tengok dia, aku perhati dia..aku dapat rasakan dia ingin terbang, dia ingin bebas semula. aku lihat sayapnya dari hari pertama sehinggalah semalam, sebelum dia dibawa ke klinik. aku nampak perbezaan struktur sayapnya, dan terdetik di hati aku; masih boleh disembuhkan ke kalau macam ni..?hati aku selalu tertanya2 bila mak atau ayah aku nak bawa dia ke klinik.. dan akhirnya, inilah jadinya..

burung itu sangat cantik dengan bulu yang berwarna hijau dan mata yang berwarna merah. sungguh cantik, subhanallah. sekarang, Kuci tinggal bersama kami. aku tak tahu lah apa nasib Kuci selepas ni, sebab for the record..setiap haiwan yang tinggal di rumah kami.. atau dalam kata lain dipelihara oleh kami, pasti akan temui ajalnya....dalam masa yang agak singkat..

aku selalu tertanya2, sakit ke sayapnya yang patah. rasa ke dia, sakit tu..? sebab dia tak nampak seprti sakit pun. dan aku tertanya jugak, marah ke dia kepada kami sebab tak dapat menyembuhnkannya kerana terlambat..?kalau lah Kuci ada merasainya, aku harap Kuci maafkan kami semua. tak ada niat untuk kami sengaja biarkan Kuci macam tu..







ni lah Kuci yang dimaksudkan..keadaan die tak seperti yang dijumpai sebelum ni(physically)..dan die sekarang jadi penakut dengan kami..tak tahu kenapa..dan, maklumat tambahan yang adik aku nak aku tambah kat sini..dia suke berak..haiii, dah nama pun haiwan kan..hehe..

ok,
bye2..Assalamualaikum...

3 comments:

wan anis amirah berkata...

najihah, i almost tear up when reading this post.
kuci, get well soon ya..
n terbang kmbali spt sedia kala.

FitraLya berkata...

kesembuhan tu kuasa Allah..
even doctor said Kuci cannot recover but there still a chance for him (is it him?) to get well..
let's pray the best for Kuci..hope he can fly up high again~~
insyaallah..

Natural.Humble.Reality berkata...

wan: thank you for really "deeping" this post..haha..

aliah:thank you for the words..

and for both of you..insyaAllah..i just hope she can fly high again..Amiinn..^-^